Výsledky studia analýzy lidství

Buddhismus vs křestaňství vs ateismus-agnosticismus

13. 5. 2009 9:00

Předem - zajímám se o velké množství náboženství od buddhismu, přes islám a hinduismus po křestaňství a zejména jejich filosofii, motivy a společné prvky - i ony procházely vývojem a kombinovaly se. Mé názory bych prakticky neměl sdělovat, jelikož to odporuje filosofickému systému buddhismu. Na všechno si máte přijít sami (ono to ani jinak nejde), ale někdo musí ukazovat cestu.

Vhodnost následujícího textu : od 14ti let


Nejsem věřící ve smyslu křestaňství jen jsem buddhismem fascinován  - jelikož udeřil na hlavičku všech lidských problémů - naše JÁ. Naše pudy. Atd. Prvky buddhismu jsou samozřejmě i v křesťanství.

 

 

Jedna víra - jeden filosofický systém? Omyl.

 

Problém v termínech - můj laický přehled.

 

Buddhismus není "JEDEN" - je to věda skoro jako křestanství. Je mnoho směrů buddhismu(které vznikaly podle toho, které školy je šířily) (dnes jsou v základu tři cesty) - od nejstaršího řekněme puritánského(bez bohů, bůžků, duchů, zákaz všeho až po hudbu a cokoliv co budí naše JÁ),který se s indie šířil do číny a okolí a kombinoval se s tamními vírami -  přes tibetský(plný magie tanter) až po zen buddhismus(opačná cesta - nic neovládat a stát se prakticky neutrálním zvířetem). Rozdíly tedy extrémní. Bohové - i když to je špatný výklad jsou to spíše zlí duchové, jsou převážně v tibetském buddhismu. Dalajláma je špička ledovce - a je to bódhisattva, tedy ten kdo se místo stání se buddhou obětoval pro dobro a chce pomoci dalším = proto se opět vrací. Sice je to duchovní vůdce, ale dáno i historií kdy zároven vládl zemi. Takže něco jako král(monarcha - v anglii se taky královně klaní a uznávají jí poctu) a zároveň duchovní učitel ->laicky buddhistický filosof.

 

A otázka boha?

 

Možná je možná ne - samotný buddhismu ho nevylučuje, to ale nemění nic na tom že i to naše já způsobilo např. vyhnání z ráje - pokud bereme v potaz křestaňství.

 

Být ateistou? To lze jen těžko.

Je to dáno stavbou naší mysli a struktury. Vírá nás provázela celým evolučním vývojem a byla naší výhodou. Víru lze jedině potlačit či ovládnout. Stejně jako pudy. Jestli je to dobře to už je na jinou debatu. Přílišným potlačováním pudů dochází často ke komplexům/blokům a různým až patologickým vadám dotyčného člověka. Pokud poté není schopen reprodukce zaniká i s celou genetickou výbavou.

Opačný extrém je slepá nekontolovaná víra - např. Jehovisti a zejména Jehovistky od kterých dává každý ruce pryč - jestli je nějaké náboženství tak fanatické a nelogické tak je to dobrý vzor. To neznamená že Jehovisty nenávidím nebo nemám rád. Jeden nejmenovaný Jehovista u mě trávil 1hodinu každý čtvrtek mezi vrátky. Vyslechl jsem ho a poradil jsem mu. Dal jsem mu dobrý nástroj - logiku. Zkamenělinu sice nazval falzifikátem, což nejspíše udělají i křesťané - kreacionisté( v tom se nevyznám jak to u různých je). Neměl nastudováno, jinak by věděl že je to z potopy.(Nerad se musím smát, omlouvám se). Ale po asi 3 měsícíh jsem ho tak nahlodal - použával jsem proto křesťanství , že to buď vzdal u jehovistů nebo u mě (už jsem ho tady po domech chodit neviděl).

 

Hrdý ateista - agnostik

 

Takových lidí je  mnoho, většinou mají ve víře více bloků a omezení nebo jí vůbec neřeší či se jí vyhýbají. Často tak vynechají i samostnou filosofii. Podstatu moderního člověka. Jejich problém je v nepochopení ostatních. Nemají nad sebou kontrolu jakou by možná chtěli. Myslí si že nemají omezení - hranice. Nic je neváže - žádný pán nebo někdo komu se klanět. Po komunismu to vedlo jako akt proti vyšší autoritě - např Bohu.

 

Hrdý křestaň

 

Setkal jsem se s mnoha takovými. Opovrhování bylo znáti hned. Bohužel součástí křestanství není moc silná kontrola z poza sebe sama. Křestaň je odkázán na pomoc od druhých - např. v kostele , zpovědi atd. Pokud to nečiní nemá na něj takový výchovný vliv.

 

Hrdý buddhista

 

Ano poznal jsem. Co na to říct. Nepochopil podstatu filosofie. Ovšem náprava je součástí buddhismu a opakování sebekontroly a analýzy v dalších a dalších iteracích(mně to trvalo nejméně 2-3 iterací osobnosti v mnoha směrech a stále  musím pokračovat)

 

Nástroje a zdroje na tvorbu mých (nyní milý čtenáři už jsou naše) teorií?

 

Logika. Historie. Filosofie. Neurologie. Chemie. Teorie Her. Kybernetika. Okrajové části fyziky(i když samotná chemie je stejně je fyzika elektronového obalu). Antropologie. Sociologie. Psychologie(i když samotná věda je fraškou a publikace tomu nasvědčují - za posledních 50 let moc nepokročila). Biochemie. Biologie. Teologie (tu zkoumat podrobně nehodlám - jestli někdo jí nebo nejí oplatky není důležité k ničemu - židé vs křestané a kdo byl nebo nebyl žid)

 

Jsem vědecky založený, neboť věda nás dostala až sem.

Motto :

Buddhism has the characteristics of what would be expected in a cosmic religion for the future: it transcends a personal God, avoids dogmas and theology; it covers both the natural and spiritual, and it is based on a religious sense aspiring from the experience of all things, natural and spiritual, as a meaningful unity.

Albert Einstein

 

Zobrazeno 3940×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio